Mat

I dag har jag riktigt frossat på min favoriträtt då jag kom hem från jobbet. Pölsa! Kan inte fatta att det finns folk som ratar denna delikatess och liknar den vid Vov Hundmat! Ser ut så, kanske men smaken är gudomlig. Framförallt Tillmans (charkfabrik i Bollnäs) pölsa för den är smaklig, god och absolut inget "slams" i den. Tänk. Hopblandad med halvkilot kallpotatis (är också galen i potatis) och nykokta rödbetor. Muuumsss!
Jag minns den tiden då jag hade alla ungar boende hemma. Dottern var cirka fem år och ganska intresserad av köket och dess förehavanden. På den tiden köpte vi halva grisar och tog reda på så gott som allt ätbart på djuret.
Jag kokade egen pölsa, gjorde korv, sylta med mera! Jag var en mycket duktig hemmafru på den tiden.
Min svärmor hade lärt mej att koka ur grishuvudet för många smaker fanns där. Jag gjorde så och rensade sen ur det. Då föll ett av grisens ögon ut. Jag försökte fånga det men det for iväg som en blöt tvål och lade sig under en av köksstolarna. Detta såg dottern. Ett ljusblått kulöga som vickade frm och tillbaka på golvet. Hon skrek tills hon nästan tappade andan och sprang ut ur köket.
Efter den episoden vägrar hon att äta pölsa så gammal hon är (45 år). Men hon vet inte vad hon går miste om!
Och - det var aldrig meningen att ögat skulle malas ner i pölsan. Då hade nog även jag matstrejkat!
Men - som sagt - pölsa är gott!
Typ. Liksom




Kommentarer
Postat av: Tina

Typ not lixom.......

2008-08-18 @ 22:12:16
URL: http://tinelin.blogg.se/
Postat av: Tina

Paketera pölsan i korvskinn och rök den........

Isterband MUMS

2008-08-18 @ 22:14:55
URL: http://tinelin.blogg.se/
Postat av: Lisa

Oj! Grisöga på golvet! Jag kan förstå att hon blev rädd. Snygg blogg! :)



Kram Lisa

2008-08-19 @ 11:46:15
URL: http://starletspalace.blogg.se/
Postat av: Lisa

Du är verkligen grym på att skriva. Det har du alltid varit. Jag ska göra reklam för dig på mi blogg sen. :)



KRAM igen

2008-08-19 @ 11:47:20
URL: http://starletspalace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0